Compasso d'Oro betyder direkte oversat ’Det Gyldne Kompas,’ og Compasso d'Oro er en af verdens mest prestigefyldte designpriser. Prisen blev etableret i 1954 af den italienske forening for industrielt design (ADI) for at fremme det bedste italienske industrielle design og anerkende fremragende design inden for feltet. Siden dens oprettelse er Compasso d'Oro blevet et benchmark for designere og producenter over hele verden.
Compasso d'Oro-prisen gives til produkter, projekter og designkoncepter, der demonstrerer exceptionel kvalitet, innovation og bæredygtighed. Juryen af eksperter vurderer hver indsendelse baseret på en række kriterier, der inkluderer originalitet, funktionalitet og æstetisk værdi. Over årene er prisen blevet udvidet med nye kategorier, såsom kommunikationsdesign, service design og socialt design.
Et af de karakteristiske træk ved Compasso d'Oro-prisen er dens strenge udvælgelsesproces. Juryen, der består af designere, arkitekter og andre eksperter inden for deres respektive felter, vurderer hver indsendelse baseret på en række kriterier, der inkluderer teknisk innovation, miljøpåvirkning og social ansvarlighed. Evalueringen er grundig og upartisk, og den sikrer, at kun de bedste design anerkendes.
Billede: En original Fiat 500 i Roms gader. Billede af Jean-Pol Grandmont. Licens: Creative Commons 3.0