Compasso d'Oro - Verdens ældste designpris

COMPASSO D'ORO

Verdens ældste designpris
Fiat 500, Vespa-scooteren, Olivetti-Skrivemaskinen, den oprindelige Sacco-sækkestol og mange flere. Det kan virke som en fuldstændig tilfældig opremsning af ikoniske produkter – men fælles for alle førnævnte er, at de har vundet Europas ældste designpris: den italienske Compasso d'Oro. I mere end 60 år har det gyldne kompas og Associazione per il Disegno Industriale markeret udmærkelse i innovation, kvalitet, bæredygtighed og æstetik i design, og i dag er Compasso d’Oro en af de mest fornemme priser, man som designer kan modtage.
<span style="font-size: 24px; color: rgb(163, 143, 132);">Hvad er det Compasso d'Oro / Det Gyldne Kompas?</span>

Hvad er det Compasso d'Oro / Det Gyldne Kompas?

Compasso d'Oro betyder direkte oversat ’Det Gyldne Kompas,’ og Compasso d'Oro er en af verdens mest prestigefyldte designpriser. Prisen blev etableret i 1954 af den italienske forening for industrielt design (ADI) for at fremme det bedste italienske industrielle design og anerkende fremragende design inden for feltet. Siden dens oprettelse er Compasso d'Oro blevet et benchmark for designere og producenter over hele verden.
 
Compasso d'Oro-prisen gives til produkter, projekter og designkoncepter, der demonstrerer exceptionel kvalitet, innovation og bæredygtighed. Juryen af eksperter vurderer hver indsendelse baseret på en række kriterier, der inkluderer originalitet, funktionalitet og æstetisk værdi. Over årene er prisen blevet udvidet med nye kategorier, såsom kommunikationsdesign, service design og socialt design.
 
Et af de karakteristiske træk ved Compasso d'Oro-prisen er dens strenge udvælgelsesproces. Juryen, der består af designere, arkitekter og andre eksperter inden for deres respektive felter, vurderer hver indsendelse baseret på en række kriterier, der inkluderer teknisk innovation, miljøpåvirkning og social ansvarlighed. Evalueringen er grundig og upartisk, og den sikrer, at kun de bedste design anerkendes.


Billede: En original Fiat 500 i Roms gader. Billede af Jean-Pol Grandmont. Licens: Creative Commons 3.0
At vinde Compasso d'Oro-prisen er en betydelig præstation for designere og producenter. Guldkompasset er et bevis på en designers gode arbejde, kreativitet og dedikation til kvalitet – og vinder man den eftertragtede pris, fejres man ikke kun i Italien – man fejres også over hele verden, som ens design bliver et symbol på designmæssig excellence. Nogle af de mest berømte Compasso d'Oro-vindere inkluderer Alfa Romeo Brera og Giulia, Vespa-scooteren, Olivetti-skrivermaskinen og Alessi-kaffemaskinen.
 
Compasso d'Oro-prisen fungerer også som en platform til at fremme værdien af design og dets rolle i at forbedre menneskers liv. Prisoverrækkelsen overværes af prominente figurer inden for designverdenen, og de vindende design vises i udstillinger og publikationer. Denne eksponering hjælper med at øge opmærksomheden om hvor vigtigt design er, og hvor stort dets potentiale til at tackle sociale og miljømæssige udfordringer er.


Billede: En Olivetti skrivemaskine designet af Nizzoli Marcello. Billede af Museoscienza.org. Licens: Creative Comons 4.0
<span style="font-size: 24px; color: rgb(163, 143, 132);">Historien bag Compasso d'Oro</span>

Historien bag Compasso d'Oro

Compasso d’Oro blev grundlagt som pris i 1954, og blev både grundlagt samme år og havde samme formål som den tyske iF Design Award; nemlig at fremme og forfine designteknikker og niveauet af Italiens design – men også at skabe opmærksomhed omkring alt det, som Italien designede efter krigen.

Det er ingen hemmelighed, at Italien er et designland. Italiensk design er blevet fejret i århundreder, og landet står bag nogle af de mest innovative og fantasifulde designs, både når det kommer til mode, interiør og arkitektur. Uanset om man tænker på tøj, biler, lamper eller ure, er der garanti for, at en italiener står bag nogle af de mest ikoniske designs – bare tænk på Gucci, Armani, Versace – Ferrari, Lamborghini, Alfa Romeo – Flos, Artemide, Luceplan – Panerai, Fendi, Breil – og derfor havde La Rinascente, en sammenslutning af High-end butikker i Italien, designer Alberto Rosselli og arkitekt Gio Ponti allerede fokus på at udbrede den italienske designstreg i 1954, da de opfandte det gyldne kompas.

Billede: Arkitekt Gio Ponti i 1950’erne med et design under armen. Licens: Copyright forældet.
Det gyldne kompas blev valgt, da det repræsenterer den naturlige perfekthed i naturen. Selve prisen og prisens logo er baseret på et kompas, der blev tegnet af Adalbert Groeninger i 1893 til at finde Det gyldne snit i naturen – der, hvor det mindste stykke på en linje forholder sig til det største stykke, som det største stykke forholder sig til hele linjen, som man husker fra geometriundervisningen.  

Italienerne har siden tidernes morgen tegnet silhuetter, der har imponeret og chokeret resten af verden – fra Pantheon i romertiden til de store renæssance malere, og fra de venetianske glaspustere og til Bruno Sacco, der forandrede bilindustrien da han satte sig for enden af højbordet hos Mercedes’ designafdeling i 1974. Derfor var det oplagt for butikssammenslutningen La Rinascente og arkitekterne, at den italienske designstreg holdte skruen i vandet – og at den italienske designstreg blev ved med at inspirere sig selv med sin fantasifulde fremgangsmåde.

La Rinascente afholdte prisuddelingen i ti år frem til 1964, hvor Associazione per il Disegno Industriale (ADI), en sammenslutning af industrielle designere, overtog showet. Bag ADI stod blandt andre Castiglioni brødrene, som vi på Lampemesteren især kender fra Achille Castiglionis store samarbejde med Flos. Siden sin tilblivelse er Compasso d’Oro blevet tildelt omkring 300 designs – og derfor er den ikke en pris, der hænger på træerne.

Billede: ADI Design Museum i Milano med det gyldne kompas på vinduet til højre. Billede af Delo 99, Creative Commons 4.0. Licens

Lamper der har vundet Compasso d’Oro

Som sagt, så er det ikke nogen let tjans at vinde det gyldne kompas – og derfor er listen af lampevindere også relativt kort. Henover de sidste ti år har kun seks lamper fra vores sortiment vundet – men det er også lamper, der for alvor definerer sig selv i et ellers enormt konkurrencepræget felt. Herunder vil vi fremhæve de få lamper, der har vundet deres designer og producent en Compasso d’Oro Award:
2022 – Belt fra Flos af Ronan & Erwan Bouroullec

2022 – Belt fra Flos af Ronan & Erwan Bouroullec

Er der noget, der virkeligt kendetegner den italienske designstreg, så er det en legesyge og fantasirighed – og selvom designerne bag denne lampe er franske, så formår de at løfte denne lampe fra Flos op til noget, der overgår landegrænser og det, der er typisk.

Brødrene Ronan og Erwan Bouroullec har før arbejdet med blandt andre Vitra, men det er altså samarbejdet med den ikoniske italienske designlampeproducent Flos, der vinder dem Compasso d’Oro awarden.

Prisen vandt de for deres Belt-lampe; en lampe, der låner inspiration fra modebranchen, da den ligner et bælte. Langpendlen hænger fra loftet i store spænder, og man kan sagtens forestille sig modellen præge high-end modeforretninger og designstuer. Lampen kommer i flere nuancer, og investerer man i Belt fra Flos, har man et stykke design, der indbyder til forundring.

Se Belt her!
2020 – Arrangements fra Flos af Michael Anastassiades

2020 – Arrangements fra Flos af Michael Anastassiades

”Make your arrangements,” står der på Flos hjemmeside, klikker man sig forbi lampe-serien, der i 2020 vandt det italienske designlampebrand endnu et guldkompas.

Når man kommer ind på siden, bliver man spurgt om hvor højt der er til loftet i sit hjem, om lampen skal hænge frit eller over et bord, og om man ønsker en overflademonteret baldakin eller en, der monteres oppe i loftet. Når man har tastet sig ind, bliver man introduceret til de mange former, man kan sætte sammen. Mulighederne er mange, og kombinationerne synes uendelige.

Det er svært at forklare præcist hvad Arrangementslampen er – kort fortalt er det en lampe, man selv skaber, som man sammensætter forskellige geometriske former – men modellen er bedst at opleve selv.

Besøg Flos’ hjemmeside her, og køb lamperne på Lampemesterens side her!
2016 – OK fra Flos af Konstantin Grcic

2016 – OK fra Flos af Konstantin Grcic

Kender man til italiensk lampedesign, så kender man nok også til Achille Castiglioni - og kender man Achille Castiglioni, så kender man med sikkerhed Parentesi. Nogle siger, at man ikke må røre ved klassikere, men det er folk, der aldrig har set OK lampen.

Med lyskilden i centrum, der hænger fra en wire, kan man tydeligt se, at OK er i familie med Parentesi. Det er designer Konstantin Grcic der står bag, og har opdateret den klassiske Castiglioni-model med en rund, opaliseret lyskilde, der som originalen kan bevæge sig op og ned af wiren og dreje rundt. OK findes i tre flotte nuancer.

Se OK fra Flos her!
2016 – Ascent fra Luceplan af Daniel Rybakken

2016 – Ascent fra Luceplan af Daniel Rybakken

Designbrandet fra 1978 skabt af Riccardo Sarfatti, Paolo Rizzatto og Sandra Severi, Luceplan, er kendt for en lang og meget imponerende portefølje af lamper, der oser af personlighed, inspiration og fantasi. De innovative energier flyder frit, og virksomheden, der står bag blandt andet Costanza lampeserien, Mesh og Illan, er i dag et af de bedst kendte italienske designmærker.

Når så en italiensk gigant møder en kreativ norsk sjæl som Daniel Rybakken, opstår der magi. Ascent er ingen normal bordlampe. Der er ingen selvfølgelighed, og designeren formår at skabe noget unikt, der står for sig selv. En gentænkning af den klassiske bordlampe.

Ascent kan ses her!
2014 – Counterbalance fra Luceplan af Daniel Rybakken

2014 – Counterbalance fra Luceplan af Daniel Rybakken

Der har med sikkerhed været god stemning hos Luceplan og Daniel Rybakkens bord til den store Compasso d’Oro prisuddeling i 2014, da den norske designer og det italienske designbrand modtog et guldkompas for den vidunderlige Counterbalance.

Counterbalance er en lampeserie, der, som navnet så smukt antyder, anvender modvægt til at balancere sit lampehoved fra væggen, hvor lampen er installeret. Lampeserien har et enormt fokus på de små detaljer, og man kan tydeligt mærke, at der er tænkt over enhver detalje, når man betragter den smukke silhuet. Foruden tre væglamper i forskellige nuancer, findes lampen også som gulvlampe.

Se hele serien her!
2011 – Hope fra Luceplan af Francisco Comez Paz og Paolo Rizzatto

2011 – Hope fra Luceplan af Francisco Comez Paz og Paolo Rizzatto

Blander man Luceplan, Paz og Rizzatto har man en sprængfarlig kombination. De beviste de to designere og det italienske brand Luceplan i 2011, da de i samarbejde skabte hope: en fest, der hænger fra loftet, og som indbyder til samtale og diskussion om design og dets vigtighed. En lampe i Compasso d’Oros ånd.

Lampen anvender rustfrit stål, polykarbonat og Fresnel linser til at skabe sit helt unikke udtryk, og der findes ikke andre lamper, der ligner dem, man finder i Hope-serien. Lampen har et fantastisk lys, og den visuelle lethed gør, at det overdådige udtryk ikke overtager i rummet. Hope findes både i en lille variant på 61 centimeter i diameter og i en stor variant med hele 200 centimeter i diameter.

Se Hope fra Luceplan her!