Et kys i Balance – New Works Kizu



ET KYS I BALANCE – NEW WORKS KIZU
En stor men let skærm, og en slank men tung krop. To modstående geometriske former, der mødes i et nulpunkt. Et kys, hvorfra to halvkugler hænger, og skaber en form, der ikke er at tage fejl af. Så let kan man faktisk beskrive den udsøgte Kizu-serie fra New Works. Bordlampen, der har taget kommoder, skriveborde og hylder med storm, er en sand design-genistreg, der med sit helt unikke udtryk og sit utroligt smukke design for alvor har cementeret sig selv, som værende en ung klassiker - helt i stil med nogle af de allerstørste lampedesigns.

<hr>


”Jeg er virkelig taknemmelig for den påskønnelse, Kizu har fået - fra influencers og vigtigst af alt fra kunderne. Det er en bekræftelse på, at du gør noget rigtigt,” fortæller Lars Tornøe, der er designeren bag.

Han er fra Bergen, og har efterhånden opbygget en både imponerende og lang portefølje af samarbejder med nogle af de mest spændende designvirksomheder i hele norden. Materia, Muuto og Vestre er bare nogle af de navne, der har haft fornøjelsen af at arbejde sammen med Lars Tornøe – foruden selvfølgelig New Works.

Han bevæger sig indenfor både møbler, boligtilbehør og lamper – og nyder at designe alt indenfor disse kategorier, såvel som han nyder at arbejde med forskellige firmaer.

”Jeg synes, det bringer mere variation ind i hverdagen, og det gør dig mere fleksibel som designer. Ligesom talemåden ‘Læg ikke alle dine æg i én kurv’,” siger Lars Tornøe.

Han går altid til opgaverne med samme mindset – han vil gerne lave tidløse designs med kommerciel appel – hvilket ifølge Lars Tornøe selv har været succesfuldt indtil nu. Det er dog også her, at den store udfordring ligger, nemlig at ”skabe noget ikonisk inden for en kategori, der allerede indeholder et forbløffende antal produkter.” En udfordring som Lars Tornøe kan klare.

Se den originale Kizu her
<hr>


En bordlampe bliver til
Historien starter hos medstifter af New Works og kreativ direktør Knut Bendik Humlevik, der tilbage i 2015 var på jagt efter nye designs. Han havde to designbriefs på mulige projekter - og da han i forvejen kendte Lars Tornøe, da de begge er fra Bergen, var det oplagt at tage kontakt til netop ham – men da de mødtes, var det noget helt andet, som Lars Tornøe viste frem: ”I stedet viste Lars mig Kizu, og jeg var solgt med det samme,” siger Knut Bendik Humlevik.

Samarbejdet mellem de to begyndte omgående, og Lars Tornøe gav sig i kast med at finpudse designet og gøre formen klar. En proces hvor både materiale, lyskilde, og det generelle udtryk blev stillet i fokus og skarpskåret. Ifølge Lars Tornøe er det en vigtig del af processen, der ikke må påskyndes: ”Denne fase tager lige så lang tid, som den kræver, indtil jeg er tilfreds med et koncept. Når konceptet er præsenteret og godkendt, går projektet som regel ind i en mere teknisk fase, med fokus på fremstilling, tweaking og optimering,” siger han.

Det var også her, at de ikoniske materialer blev udvalgt, som i dag er et varetegn for Kizu, præcist som den ikoniske form er. Lars Tornøe fortæller, at materialevalget på sin vis var oplagt – lampens form og balance krævede en tung bund og en stærk men let top, så lampens tyngdepunkt kom ned i højden, og så lampen ikke vælter: ”Materialerne er drevet af funktion og æstetik. Basen skulle være tung, og den har den perfekte form til at blive lavet i sten. Vi ønskede et blødt, diffust lys fra skyggen, og i sidste ende gav akryl den bedste mulighed for fremstilling og styrke.”

Slutresultatet kender du – og da den originale store Kizu landede på lampeforhandlernes hylder, var det de samme tre marmor-nuancer, som den lille variant senere udkom i – og de samme tre nuancer, som den nye portable variant findes i. Den eneste, der er unik i den forståelse, er Unique Marble varianten – som i øvrigt eksklusivt forhandles her hos lampemesteren.  

Se Kizu Unique Marble her!
<hr>


New Works Kizu Small, Large, Portable, Unique
Siden sin lancering har New Works og Lars Tornøe udgivet en række forskellige varianter af Kizu-lampen. Lampens succes kaldte på flere varianter, og derfor findes der i dag både en stor, en lille, en transportabel og en unik grå variant, der kun er produceret i 50 eksemplarer.

Selvom den første variant, der udkom, var den store – så er det faktisk slet ikke den, der blev tegnet først, det var nemlig den lille: ”Vi havde et ønske om at lave lampen større end den model, Lars havde tegnet, fordi vi synes, at designet kunne bære noget storhed. Den store Kizu bordlampe blev den første vi lancerede, siden er den lille Kizu og den endnu mindre Kizu portable kommet til,” siger Knut Bendik Humlevik.

Da den store variant udkom, var den ikke med det samme det kæmpehit, den er i dag. Det tog lidt tid, før den rigtigt slog igennem, fortæller Knut Bendik Humlevik: ”I sit udgangspunkt er Kizu ikke et udpræget kommercielt design, og lampen var da heller ikke en umiddelbar succes. Det tog noget tid, før den fik fodfæste og opnåede den popularitet, den har i dag.”

Se Kizu-Small her
<hr>


Simpel silhuet – storslået skulptur
Silhuetten er simpel, og det er blandt andet det, der gør Kizu så fantastisk genkendelig og uforglemmelig. Ofte er det simpliciteten, der gør en lampe let at huske og svær at glemme – og det var også en simpel idé, der startede lampeeventyret for designer Lars Tornøe: ”Tanken var at gentage den samme form i forskellige skalaer. Lampens to hovedelementer – bunden og skærmen – har nøjagtig samme form, men i forskellig skala og med forskellige proportioner i de cylindriske dele. De runde ender mødes i et tilsyneladende nul-tykkelse punkt,” fortæller han, og tilføjer: ”Dette skaber den usædvanlige form, og bidrager til lampens tiltrækningskraft.”

Den simple idé anvender få linjer, men skaber meget spænding. Halvkuglerne, der mødes, former en dynamik – og selvom det samlede udtryk også løftes af materialevalgets æstetik og lysudbyttet, så er det essentielt basen af simpel geometri, som hele lampens udtryk står på. En solid base, ligesom den solide base af marmor, som lampen i dag er kendt for, der skaber en balanceakt, præcist som den lampen bringer ind i indretningen.

”Om end kompositionen er simpel geometri, så udfordrer designet dig. Kyssepunktet, mødet mellem de to dele, skaber en særlig spænding i designet. Navnet Kizu betyder også kys på japansk,” fortæller kreativ direktør og medstifter Knut Bendik Humlevik.

Det er det unikke, der synes værende såre simpelt, der giver lampen sit klassiske udtryk – og det er det, der fænger. Kizu er en lampe, som er svær at forveksle med andre, og den svær at tage øjnene fra.

”Jeg tror, at det netop er lampens skulpturelle kvalitet og særegnede karakter, som er grunden til dens succes.”
SE KIZU-LAMPERNE HER