Luceplan opstod i 1978 da folkene bag ville have noget mere håndgribeligt end det der indtil da blot var et samarbejde.
Riccardo Sarfatti, Paolo Rizzatto og Sandra Severi havde nu skabt Luceplan som et samlingspunkt for deres kreative energier og innovative løsninger der drives videre med ønsket om udvikling og innovation.
Alt dette er pakket ind i både smukt og særdeles bæredygtigt design fra Luceplan der idag er en del af Philips koncernen.
Luceplan er bygget op omkring følgende teser:
1. Sans for detaljer - Hvis der er styr på den nødvendige reservedel, vedligeholdelse eller rengøring, vil det øge produktets levetid.
2. ´Design´ af livscyklus - At designe ud over tilblivelsen af et produkt, hvor man også overvejer hvad der sker efter endt brug ved bortskaffelse og genanvendelse samt innovativ emballage.
3. Respekt for miljøet - At der ikke anvendes forurenende maling og processer, som alt sammen er med til at nedbringe miljøpåvirkningerne.
4. Forskning og udvikling - Forskning og udvikling er en integreret del af Luceplan
Det er vigtigt at kigge fremad og sætte sig ind forbrugernes adfærd og de forandringer der forekommer i den industrielle produktion, anskaffelse af råvarer, optimeringer, besparelser, ændringer i distribution samt købsmønstre og behov så Luceplan hele tiden er på forkant.
Energibesparelser er en topprioritet, og kan ikke begrænses til forholdet mellem belysning og energiforbruget: det skal omfatte miljøvenlighed der spænder hele operationen - fra valg af materialer til fremstillingsprocessen, fra produktets holdbarhed til produktvedligehold.
Hvis man producerer produkter med lang levetid , er det nødvendigt at det er smukt såvel som med gedigen teknologi. Men en lang levetid betyder også at det er mere miljøvenligt samt at det overlever modens luner.
Du kan læse mere på Luceplans hjemmeside her