Mathieu Matégot var en alsidig, selvstændig og autodidaktisk ungarsk designer, arkitekt og kunster, der tilbragte det meste af sit liv i Paris, hvor han slog sig ned i 1931 efter sin dimission fra Budapest’s School of Art and Architecture. I 1939 meldte han sig frivilligt til den franske hær, hvorefter han blev holdt fanget i Tyskland indtil han flygtede i 1944. Hans fangenskab under krigstiden var en vigtig karrieremæssig tid for Matégot, da det var her, at han gjorde sig bekendt med det innovative materiale og teknikken, som han navngav Rigitulle, der sidenhen blev det mest karakteristiske træk i hans værker.
Det er netop denne banebrydende teknik og materiale, som han er mest kendt for, og som han sidenhen patenterede, så han kunne tilføje det til alle sine designs. Han producerede altid en begrænset mængde produkter, kun op til 400, hvilket fortsatte indtil 1960’erne, hvor Matégot pludselig endte produktionen og begyndte at arbejde med vægtæpper, hvilket han fortsatte med resten af sin karriere. Præcis som tekstiler kunne Rigitulle også bøjes, foldes og formes til at give de møbler han designede en gennemsigtighed, vægtløshed og vedvarende modernitet.
I løbet af sin karriere skabte han en bred vifte af markante designs, der i dag betragtes som både ikoniske og nutidige. Et af disse design er Satellit, som blev designet i 1953, med geometriske former og en organisk lampeskærm, der skulle skabe en enestående skulpturel æstetik. Også Satellite lampen bærer præg af Rigitulle, der gør det muligt at bøje og folde en metalplade til den aflange pendel. Lampeskærmen er tilgængelig i en række flotte farver, der hver især bidrager til den dekorative værdi, som lampen får i indretningen. Den perforerede lampeskærm sørger desuden for det flotte samspil mellem lys og skygger, der både kan skabe en dramatisk effekt samt et atmosfærisk lys i omgivelserne.